Kod kreskowy to jeden z nieoczywistych symboli współczesnych czasów. Jest niemal wszędzie, pojawia się na rachunkach, receptach czy przesyłanych paczkach. Najbardziej kojarzy się jednak z kupowanymi produktami. To z myślą o nich powstał i póki co nie zanosi się, aby coś mogło mu realnie zagrozić.

Kod kreskowy na wagę złota

Gdyby nie kody kreskowe na produktach świat wyglądałby zupełnie inaczej. Zjawisko konsumpcjonizmu byłoby nieznane, a wiele branż zapewne by nie powstało. Nie mówiąc już o tak dynamicznym rozwoju transportu. Dzięki kodom kreskowym identyfikacja produktów przebiega znacznie sprawniej. Najlepszym tego przykładem jest skanowanie zakupów przy kasie, każdy był tego światkiem. Przeciętny konsument nie widzi natomiast wcześniejszej drogi, pokonywanej przez każdy trafiający do niego produkt. A bywa to trasa naprawdę długa. W jej trakcie zarówno poszczególne wyroby, jak i całe ładunki paletowe są oznaczane kodami kreskowymi. W ten sposób towar sprawniej trafia do sklepów, a klienci nie muszą czekać w kilometrowych kolejkach do kasy. Jeżeli ktoś lubi ponarzekać na tracony w nich czas, niech wyobrazi sobie sytuację gdy kasjer każdy produkt musi wprowadzić ręcznie do komputera. Pomijając już fakt, jak rozbudowana musiałaby być baza pamięci tego urządzenia oraz wiedza pracowników sklepu o całym asortymencie. Konsumpcja bez kodów kreskowych wyglądałaby inaczej. A ponieważ to ona ratuje niejednokrotnie gospodarkę, nie będzie przesadą twierdzenie, że kody kreskowe są na wagę złota.

Jak powstają kody kreskowe na produktach?

Na powstawanie kodów kreskowych można spojrzeć w dwóch wymiarach. Pierwszy polega na przypisywaniu produktom konkretnych cyfr. A te nie są przypadkowe, odnoszą się do kraju pochodzenia towaru oraz firmy producenta czy dystrybutora. Pozwalają też zidentyfikować konkretny produkt. Drugi aspekt ma bardziej praktyczny wymiar i obejmuje drukowanie etykiet, na których znajdują się kody kreskowe. Służą do tego nowoczesne drukarki. Współcześnie nadruki na produktach wykonuje się z wykorzystaniem różnych technologii. Począwszy od druku cyfrowego aż po użycie lasera. W wyborze konkretnego rozwiązania kluczowy jest rodzaj opakowania, ale także wielkość zamówienia. A jak odczytuje się kody kreskowe? Do tego zadania wykorzystywane są dobrze już znane czytniki. W takie urządzenia wyposażona jest nawet kasa w małym sklepie osiedlowym. Spotyka się je na poczcie, a nawet w aptekach. Odczytują na ogół jednowymiarowe kody kreskowe na produktach. W podstawowej wersji nie nadają się do przetwarzania danych, zawartych w dwuwymiarowych kodach QR.

Wiecej na temat kodów kreskowych w artykule: https://www.hyprotech.com.pl/etykiety/kody-kreskowe-na-produktach-dzialanie-i-zastosowanie/